torstai 1. marraskuuta 2018

Maailman ympäri, päivä 15: Paraguay

Foz do Iguaçu on Argentiinan lisäksi rajakaupunki myös toisen maan kanssa. Kaupungin yhtä laitaa virtaavan Paranà-joen toisella puolella levittäytyy Paraguay ja kaupunki nimeltä Ciudad del Este. Joen yli kulkee silta, jota paikalliset voivat ylittää varsin vapaasti, ja liikenne onkin melkoista. Paraguay on monen brasilialaisen ostospaikka ja monet paraguaylaiset käyvät töissä Brasilian puolella. Netistä kuitenkin luimme, ettei turistin kannata tuudittautua ylittämisen helppouteen, vaan vapaa ylitysoikeus on vain paikallisilla ja muille voi rapsahtaa melkoiset sakot, mikäli Paraguayn puolella ei passista löydykään oikeita leimoja.

Aamiaisen ja valmistautumisen jälkeen otimme alle Uberin, joka vei meidät rajasillan luokse. Sillan oikeaa puolta menosuuntaa kävellen pääsee Brasilian maahantuloviranomaisten luukulle. Luukuilla oli hiljaista vaikka autoja ja ihmisiä meni solkenaan rajan yli. Tarkastaja ei kajonnut maahantulopapereihin, joihin olimme saaneet leimat saapuessamme lentokoneella maahan. Nopean luukulla käymisen jälkeen jatkoimme sillan reunaa pitkin Paraguayn puolelle.

Kirjoitettu kieli toimistojen ovissa vaihtui espanjaksi. Löysimme myös luukun, jolta saimme tuloleiman passiimme. Myös Paraguayn puolella ihmis- ja autovirrat kulkivat rajan pysähtymättömänä virtana, joten sen mukana olisi ollut helppo mennä ilman minkäänlaista rajakontrollia. Ja kaupunki myös alkoi heti sillan jälkeen. Kaupustelijat olivat heti tarjoamassa kaikenlaista elektroniikkaa, ja tunnelma oli kuin Mustamäen torilla 1990-luvulla, ainoastaan monta kertaa suuremmassa mittakaavassa.

Varsin nopeasti kävi selväksi, että kauhean kauan emme Paraguayn puolella viihtyisi. Kiersimme muutaman parhaan päivänsä nähneen ostoskeskuksen läpi, mutta sekä tuputtaminen että ostoprosessi ahdisti. Ensin myyjä myy sinulle tuotteen ja täyttää tiedot lapulle. Lapun kanssa on mentävä kassalle maksamaan tuote. Saat maksusta kuitin, joka sinun täytyy viedä kolmannelle henkilölle, joka luovuttaa tuotteen sinulle. Työllistävää toki, mutta hankalaa ja monimutkaista.

Lopulta menimme Monalisa –ostoskeskukseen, joka mainosti paljon Brasilian puolella. Se oli selvästi keskittynyt merkkituotteisiin, ja hinnoista pystyi päättelemään, että tuotteet olivat aitoja. Joka osastolla sinulla oli hankalan kaupankäynnin vuoksi joku myyjä kannoilla. Sieltä onnistuin löytämään uudet juoksukengät, koska vanhat olivat ottaneet hieman itseensä laukkuepisodissa laukussa rikkoutuneesta kemikaliotuotteesta. Sama show ostamisessa toistui. Myyjä tarkisti jopa passini tiedot, ja tämä tapahtui ilmeisesti sen vuoksi, että sain tuotteen ilman paikallisia veroja. Sitten kävin maksamassa ostoskeskuksen katutasossa sijaitsevalla kassalla tuotteen ja kenkäni oli sillä välin toimitettu osastolta kassan viereiseen noutopaikkaan.

Rajan läheisyyden kauppakaaoksessa ravintoloiden etsiminen oli tuskaa. Pari ennalta katsomaamme mielenkiintoista paikkaa oli kiinni, joten lopulta päädyimme helppoon Burger King –ratkaisuun. Sen jälkeen olikin aika suunnistaa takaisin Brasilian puolelle. Sama koreografia toistui leimausten suhteen, nyt vain käännetyssä järjestyksessä ja siltaa kävelimme nyt eteläreunaa pitkin. Brasiliaan saavuttua metsästimme taas Uberin allemme ja suuntasimme kohti hotellia. Siellä yritimme toipua retkestämme uima-altaalla. Loppuilta menikin sitten hotellilla, olihan aikaisin seuraavana aamuna taas lähtö lennolle.

Paraguay oli tämä maailmanympärimatkamme ensimmäinen täysin uusi maa minulle. Matkan tähän astisista kohdemaista olen aiemmin käynyt niin Ranskassa, Espanjassa kuin Brasiliassakin. Harmi, ettei ensikohtaamisemme ollut tämän miellyttävämpi tai pidempi. Ciudad del Esten rajaseutu elää kaupankäynnistä ja kaikki koittavat parhaansa mukaan tehdä kauppaa, varsinkin jokaiselle vieraan näköiselle ihmiselle. Varmasti muutamia kilometrejä kauempana paljastuisi aivan toisenlainen Paraguay.