La Paz on melkoinen hullunmylly, meluisa ja varsinkin
liikenne on sekasortoinen. Siksi onkin ihmeellistä, että siellä toimii oloihin
erinomaisesti soveltuva köysiratajärjestelmä, jota voikin kutsua La Pazin
yläilmojen metroksi. Suotta sitä ei ole mainittu kaupungin yhdeksi suurimmista
nähtävyyksistä. Se koostuu erivärisistä linjoista, joista toiset halkovat
kaupunkia ja sen rinteitä ja toiset sukeltavat syvimpiin soliin alittaen
siltoja rinteiden välissä. Uusia linjoja on rakenteilla ja suunnittelusta on
huolehtinut itävaltalainen yritys. Ajattelimme keskittyä torstaina tämän radan
testaamiseen ja La Pazin huikeiden näkymien ihasteluun.
Aamu kuitenkin alkoi rauhallisella aamiaisella hotellimme
yhdeksännessä kerroksessa, josta oli upeat näköalat. Aamu oli kirkas, joten toivoimme myös koko päivän olevan otollinen kaupungin kiertelyyn. Aamutoimien jälkeen lähdimme nousemaan oranssin ja
punaisen Mi Teleférico –linjan asemalle.
Taypi Uta-niminen asema oli samassa
paikassa, josta pari päivää sitten olin löytänyt ruokakaupan. Yhden suuntainen
matka kullakin linjalla kertalipun kanssa maksoi 3 bolivianoa eli alle 0,40 euroa. Nousimme köysiradalla
Periféricaan Apacheta-asemalle, josta aikeena oli jalan nousta Periférican
näköalapaikalle. Jyrkkä mäenrinne ja ohut ilma tekivät kuitenkin tehtävänsä, ja
jo puolessa välissä nousua olimme niin poikki, että tyydyimme ihastelemaan
maisemia siltä tasolta. Lisäksi nousun loppuosa ei vaikuttanut mitenkään
turvalliselta, vaan polun varteen oli muodostunut pieniä sortumia, joten
valokuvien jälkeen käännyimme alamäkeen takaisin kohti Apachetaa.
Meno-paluu maksoi siis yhteensä 6 bolivianoa henkeä kohti.
Taypi Utalla söimme Pollos Copacabanassa, mutta se ei minulla auttanut heränneeseen
päänsärkyyn. Rinteellä riehuminen oli käynyt sen verran voimille, että
päänsärky oli parasta mennä parantelemaan takaisin hotelliin. Tämä oli hyvä
muistutus, että kannattaa ottaa rauhallisesti, ja jos ohut ilma käy voimille,
niin lepo auttaa.
Päivälevon jälkeen otimme uuden yrityksen. Tällä kertaa
lähdimme ensin Chukiya Markan asemalle, josta ensin menimme vaalean sinisellä
linjalla Chuqi Apu-asemalle ja sieltä keltaisella linjalla Qhana Pata-asemalle
Miradoriin. Vaalean sininen linja eli Celeste -linja sukelsi jokilaaksoon ja alitti
laakson yli meneviä siltoja. Keltainen
sen sijaan nousi ylös La Pazia reunustavan ylängön reunalle, ja sieltä avautui
upeat näköalat lähivuorille, joiden lumipeitteiset huiput hehkuivat auringon
iltasäteiden osuessa lumeen. Matka kahdella linjalla Miradoriin maksoi 6
bolivianoa hengeltä.
Auringon jo laskeuduttua kävelimme noin kilometrin matkan
keltaisen linja pääteasemalta lähimmälle violetin linjan asemalle, josta
laskeuduimme taas kertalipun hinnalla Obeliscon asemalle postin viereen. La
Pazin valot hehkuivat tuhansina pisteinä mustassa illassa suurentuen pikku
hiljaa köysiratavaunumme lähestyessä pääteasemaansa. Kierros oli antanut aivan
uuden näkökulman La Paziin, joten kannattaa ehdottomasti lähteä seikkailemaan
La Pazin yläilmoihin. Lisäksi se on hyvä tapa päästä eroon taskun pohjalle
kerääntyneistä bolivianoista.
Illallista varten olimme valinneet ruokapaikan hieman
tarkemmin kuin edellisenä iltana. TripAdvisor suositteli meille Higher Ground –ravintolaa,
joka sijaitsi kävelykatuosuudella (tai oikeammin porrasnousu tai –lasku osuudella
kulkusuunnasta riippuen) Tarija-kadulla. Se siis sijaitsi suurin piirtein
puolessa välissä Obeliscon asemaa ja meidän hotellia. Ravintola oli todella
kotoisaksi sisustettu, ja suurin osa henkilökunnasta vaikutti ulkomaalaisilta
puhuen hyvää englantia. Asiakkaat olivat suurimmaksi osaksi turisteja, joten
autenttista bolivialaista tunnelmaa etsivien ei ehkä kannata poiketa tähän
paikkaan. Ruoka oli oikein maittavaa, tosin ehkäpä hivenen liian suolaista
yltääkseen avoimen hehkutuksen arvoiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti