torstai 18. lokakuuta 2018

Maailman ympäri, päivä 3: Pariisin puistoja ja kaupunginosia

Herättyäni päätin tehdä pienen kävelykierroksen Asnièresissa. Suuntasin kaupungintalolle, Seinen rantaan ja sitten majapaikkamme lähimpään boulangeriehin aamupatonkia ostamaan. En voinut myöskään vastustaa kiusausta olla ostamatta tuoreita croissantteja, ja täytyy kyllä myöntää, etteivät nekään Suomessa maistu niin hyviltä kuin täällä.

Päivän teemaksi tuntui muodostuneen kuin itsestään Pariisin puistot ja kaupunginosat. Lähdimme aamupalan jälkeen kohti Concorde-aukiota, jonka reunustalta alkaa Tuileries’n puisto. Puisto on täynnä niin klassista kuin modernimpaa taidetta, sekä suihkulähteitä ja kukkaistutuksia aina Louvreen asti. Teimme lopuksi pienen pyörähdyksen Carrousel du Louvren ostoskeskuksessa ennen metromatkaa kohti Le Marais’n kaupunginosaa ja Hotel de Villen metroasemaa.

Lähellä metroasemaa on näyttävä ja erikoisesta arkkitehtuurista tunnettu Pompidou-keskus. Itseäni viehätti sen vieressä oleva Stravinskyn suihkulähde värikkäine veistoksineen. Arvoimme pitkään, menemmekö tutustumaan Pompidoun näyttelyihin, mutta päätimme jatkaa kiertelyä ja jopa lounaan metsästämistä. Gastronomian ystävien kannattaa jättää huomioimatta, että löysimmekin läheltä viehättävän KFC:n nälkäämme tyydyttämään.

Kun sukelsimme syvemmälle Le Marais’n katuja, niin pääsimme aistimaan melko omituisesta ympäristöstä. Vanhat juutalaiskorttelit oli täytetty homobaareilla ja merkkiliikkeillä. Vähintään joka toinen Rue des Roisiers'n ympäristön ravintoloista tuntui mainostavan falafel-annostaan. Risteyksissä suojatiet oli maalattu sateenkaaren väreillä, mutta synagogan ympärillä ei voinut olla törmäämättä juutalaisiin herrasmiehiin hiuskiehkuroineen ja lakkeineen. Hymy huulilla nousimme Saint-Paulin metroasemalla metroon. Lähdimme seuraavaksi seikkailemaan kohti Gare d’Austerlitzia.

Seuraava puisto matkallamme oli Jardin des Plantes eli kasvitieteellinen puutarha. Rauhallisen puiston suojissa voi opetella niin tuttuja kuin vieraitakin kasveja. Puiston yhteydessä on myös pieni eläintarha, jonne pääsee maksusta sisään. Puutarhan puolelta voi toki koittaa kurkkia esim. pikku-pandojen aitaukseen tai vaikka kiertää vallabien aitauksen ihan ilmaiseksi.

Puutarhan rauhasta lähdimme Latinalaiskorttelien (Quartier Latin) sykkeeseen. Panthéonin luona jäimme hetkeksi kahvilaan ihmettelemään tunnelmaa ennen matkamme jatkamista. Lopulta saavuimme Luxemburgin puistoon (Jardin du Luxembourg), joka on kuin olohuone monelle pariisilaiselle.

Kun muutamat puistot ja parit kaupunginosat oli aistittu, niin aloimme harkitsemaan kämpälle palaamista. Päätimme kuitenkin koukata vielä RER-junalla Vapaudenpatsaan luona. Kyse on siis New Yorkin patsaan minisisaresta, joka seisoo keskellä Seineä lähellä Javel André Citroënin juna-asemaa.

Kun kuvat patsaasta oli napattu ja Seinen rantaa taas kävelty, niin oli aika suunnata takaisin kohti Asnièresia. Kävimme katsomassa sielä Seinen rannassa olevaa koirien hautausmaata, mutta olimme hieman myöhästyneet sulkemisajasta, joka oli kuudelta.

Kävimme kaupan kautta nappaamassa pari viinipulloa mukaamme huoneistoomme, ja niiden parissa oli mukava muistella päivän nähtävyyksiä ja kommelluksia. Onnistuin mm. RER-junaan noustessamme astumaan junan ja laiturin väliin. Kanssamatkustajatkin kaatumistani hieman pelästyivät ja hyökkäsivät apuun, mutta noustessani tokaisin ensimmäiseksi sujuvasti ranskaksi auttajilleni: ”Tout est bien. Merci.” Mojova mustelma jalkaan varmasti tulee nousemaan, mutta ilman kipuja saatika murtumia selvittiin sattuneesta. Ja onneksi näin, ettei reissumme olisi päättynyt heti alkuunsa kolmen päivän jälkeen.