lauantai 27. lokakuuta 2018

Maailman ympäri, päivä 12: Fillarointia

Perjantai alkoi rauhallisella aamiaisella. Kahvi, sämpylä, jugurtti ja hedelmät muodostivat rungon lähes jokaiselle itse tehdylle aamiaiselle, mitä olimme Brasiliassa tehneet. Ulkona ilma oli vähemmän kostea kuin eilen, joten aloimme taas suunnitella pyöräilyreissua. BikeRio oli paikallinen pyörien vuokraaja, jonka pyörätelineitä oli pitkin kotirantaamme kulkevaa Avenueta. BikeRion appi oli jo ladattuna puhelimiimme ja vielä kertasimme käyttöohjeita Googlen Kääntäjän avulla.

Kun olimme päntänneet ohjeita tarpeeksi ja syöttäneet maksutiedot appiin, niin lähdimme matkaan. Koska käyttö vaatii nettiä, niin otimme matkaan myös Solis Skyroam-mötikän, joka meillä oli mukana maailmanympärimatkallamme ns. pakottavia nettitarpeita varten. Ensimmäisellä pyörätelineellä oli lähes tappelu päällä. Appi kertoi polkupyöriä olevan siellä runsaasti, mutta viiden hengen joukko taisteli telineen kahdesta pyörästä. Päätimme vähin äänin jatkaa seuraavalle telineelle, joka ei ollut kaukana.

Toisella telineellä oli reilusti vapaita polkupyöriä ja pienen taiteilun jälkeen saimme vapautettua telineestä kaksi pyörää omaan käyttöömme. Ajoimme rantaa pitkin muutaman kilometrin, kunnes käännyimme kohti Barraa ja Barra Shopping-ostoskeskusta. Välillä pysähdyimme ihastelemaan maisemia ja matkaan meni noin 50 minuuttia. Ostoskeskuksen edessä oli teline, johon polkupyörän pystyi jättämään seuraavalle tarvitsijalle.

Barra Shopping oli ihan eri luokkaa eilen näkemiemme ostospaikkojen kanssa. Liikevalikoima oli laaja ja hyvä. C&A-liikkeessä sorruimme jopa ostamaan hieman vaatetta, vaikka tarkoituksena ei varsinaisesti shoppailla mitään. Ostoskeskukseen oli myös ilmaantuneet ensimmäiset joulukoristelut, vaikka jouluun on lähes kaksi kuukautta. Kun olimme paikkaa ihmetelleet tarpeeksi, niin hyppäsimme uudestaan satulaan. Paluumatkassa meillä meni enää vajaa 40 minuuttia.

Nopean kotilounaan jälkeen menimme altaalle uimaan. Siellä oli myös ranskalainen seurue, joten ilmeisesti emme olleet ihan ainoita turisteja taloyhtiössä. Meidän tosin oli huomenna aika vaihtaa paikkaa ja siksi uinnin ja suihkun jälkeen aloimmekin pakata tavaroitamme kasaan. Myös aurinko laski pakatessamme ja viimeistä illallista rannalla päätimme mennä viettämään läheiseen Dapraia-ravintolaan. Illallisen jälkeen uni kutsuikin nopeasti, ja hyvä niin, koska seuraavana aamuna herätyskello oli soimassa kello 5.