perjantai 26. lokakuuta 2018

Maailman ympäri, päivä 11: Keski-ikäistä shoppailua

Yli kymmenys matkasta on jo takana. Muutenkin reissu alkaa olla siinä vaiheessa, että päivittäin joutuu moneen otteeseen pohtimaan, että mikä päivä oikein onkaan menossa. Ehkä se kertoo vain rentoutumisesta. Tai sitten keski-iän dementiasta. Keski-iän piikkiin menee ainakin se, että uuteen vuorokausirytmiin sopeutuminen tuntuu vievän aikaa. Heräsin torstainakin nimittäin taas viideltä. Sateen ropina ja varsinkin ylempien kerrosten ilmastointilaitteista ikkunapellille tekemä rummutus aamun sarastuksen kanssa pitivät silmäni auki niin tehokkaasti, että yöunet jäivät viiteen tuntiin.

Seitsemältä lopetin nukahtamisen kanssa tappelemisen ja annoin periksi. Koska olin eilen saanut lenkkikenkäni perille Brasiliaan ja ilma oli sopivan viileää sekä sateisen ”happirikasta”, niin päätin lähteä aamulenkille. Viereistä rantaa pitkin meni hyvä pyörätie, joita lenkkeilijät käyttivät. Näin aikaisin ja tällä ilmalla muita lenkkeilijöitä oli todella harvassa ja sain rauhassa vetää reilun viiden kilometrin lenkin. Varma keski-iän merkki lienee myös se, että sateinen juoksulenkki saa hymyn huulille ja on parasta mitä loma-aamuun keksii.

Suihkun ja aamiaisen jälkeen mietimme päivän ohjelmaan. Eilen illalla oli selvinnyt, että tarvitsisimme uuden matkalaukun Iberian tuotua tuhoutuneen laukun luoksemme. Päätimme lähteä metsästämään sitä läheisistä ostoskeskuksista ja hypermarketista. Città- ja Downtown-ostoskeskuksiin kävelimme alle puolessa tunnissa,  mutta matkalaukkuliikkeitä niistä emme löytäneet. Città tuntui jo parhaat päivänsä nähneeltä, mutta Downtown vaikutti viihtyisältä ja vireältä. Alueen keskelle oli noussut Octoberfestin kunniaksi Biergarten. Downtownin ravintolakeskittymästä valitsimme lounaspaikaksemme Stambul-nimisen ravintolan, jossa oli Lähi-idän makuja seisovassa pöydässä ja ruoasta maksettiin lautasen painon mukaan.

Vielä hetken kierrettyämme päätimme jatkaa matkaa vielä kävellen Pão de Açucar-ostoskeskukseen ja siellä vesiperän vedettyämme Extra-hypermarkettiin. Extra ei enää tuottanut pettymystä, valikoimaa oli autonrenkaista kokonaisiin tonnikaloihin. Kätevästi pääsimme samalla hoitamaan ruokaostokset parille päivälle. Pakkasimme ostokset matkalaukkuun ja otimme Uberin huoneistollemme. Uberin hinta ei ollut kahtakaan euroa ja pienessä vesisateessa ei olisi ollut mitään järkeä kävellä laukun kanssa majapaikkaamme. Askeliakin oli jo tähän mennessä kertynyt itselleni tälle päivälle ihan tarpeeksi eli yli 15000.

Loput päivästä meni hyvin rauhallisissa merkeissä. Pesimme pyykkiä lisää, keitimme iltapäiväkahvit ja lopulta laitoin uuniin illan ruuan. Illallisen pikku hiljaa valmistuessa saatoin jopa ottaa pienet päiväunet, mitkä tekivät kyllä ihan hyvää lyhyeksi jääneiden yöunien jäljiltä. Illallinen onnistui yli odotusten ollen kaivattua vaihtelua ainaiselle pastalle. Illan pimettyä hävisin muutamat iPadin Ticket-to-Ride -pelin puolisolleni. Lopuksi otin itseäni niskasta kiinni, ja saatoin blogini ajantasalle matkakumppanini tapellessa tulevien lentojen ja niiden check-inien kanssa.

Naureskelimme, että meillä oli vielä Rion syke, Kristus-patsas ja Copacabana näkemättä, mutta emme aikoneen panikoida niiden suhteen. Kiireetön rantaelämä lähiössämme kaukana Rion sykkeestä sopi meille oikein hyvin. Joka päivä toi joka tapauksessa uusia kokemuksia ja näkemyksiä brasilialaisesta elämäntavasta, emmekä olleet huomanneet kiertämillämme paikoilla muita turisteja.

Illat Brasilian tv:stä tuli ajankohtaisten presidentinvaalien mainoksia, joita välillä kauhistelimme ja välillä naureskelimme. Vaikka Suomenkin politiikassa on nykyään paljon tahallista väärinymmärrystä ja sanojen vääntelyä, niin Brasilian mainoksissa haukutaan vastustajat oikein huolella.
Vaikka emme kauheasti olleet päivässä saaneet aikaiseksi, niin tämä oli hyvä päivä, ainakin keski-ikäisen mittapuulla.