perjantai 21. joulukuuta 2018

Maailman ympäri, päivät 63-65: Australian henkeä etsimässä

Aurinkoinen sunnuntai toivotti meidät tervetulleeksi Australiaan. Nähtävyyksien kiertäminen oli hyvä aloittaa siis Bondi Beachilta. Se oli pienen kävelymatkan päässä kämpästämme. Ilma oli houkutellut paikalle myös melkoisen joukon sunnuntain viettäjiä. Ranta on legendaarinen varsinkin lainelautailijoiden parissa. Uimarin kannattaa varoa rannan virtoja ja aaltoja. Tyydyimmekin istuskelemaan ja nauttimaan rannan tunnelmasta. Toisaalta meitä ihmetytti, ettei rannalla näkynyt pukukoppeja. Emme siis olisi päässeet vaihtamaan uimahousuja päälle, vaikka olisimme halunneet uimaan. Netin puutteeseen toi helpotusta alueen ilmainen wifi-verkko ja tunnelmia pääsi jakamaan suoriltaan verkkoon.

Ranta ja läheiset rantakadut pursusivat nuoria ihmisiä ja turisteja. Kesä oli kauneimmillaan ja rantatunnelma huokui iloisista ihmisistä, jotka ottivat sekä selfieitä että pyysivät vastaantulijoita ottamaan kuvia itsestään. Rannalla oli myös hengenpelastajia, joista osa tähyili merelle ja osa poseerasi yhteiskuvissa rannalle tulijoiden kanssa. Tuulet eivät ilmeisesti nostaneet aaltoja surffareiden kaipaamiin mittoihin, vaan he kelluivat lähinnä lautoineen kauempana merellä ja vain harvoin joku nousi lautoineen laineita kesyttämään.

Rannalta palattuamme emme kauaa netittömässä kämpässä viihtyneet, vaan meidän piti käytännön asioita päästä hoitamaan ja tietoa etsimään netin ääreen. Olimme jo lauantaina käyneet kauppareissulla lähellä olevassa Bondi Junctionin ostoskeskuksessa ja siellä oli myös ilmainen verkko käytettävissä. Niinpä palasimme sinne auringolta suojaan ja etsimään hieman tietoja seuraavien päivien vierailukohteista.

Illalla lähdimme vielä iltakävelylle kämppämme lähikulmille. Kävelyllä ohitimme myös läheisen Cooper Parkin sisäänkäyntiä reunustavat kivet ja ajattelin aamulenkillä palata tutkimaan puistoa tarkemmin. Puistossa lenkkeilystä tulikin hyvä aamun avaus neljäksi seuraavaksi aamuksi. Jo maanantai-aamuna huomasin, että puisto oli rauhallinen ja siellä riitti erilaisia reittejä rankkoine ylä- ja alamäkineen kierreltäväksi. Polut olivat osa kapeita ja osa leveämpiä. Purot ja pienet vesiputoukset solisi ja tunnelma keskellä kaupunkia oli kuin metsässä olisi ollut.

Maanantaina lähdimme myös etsimään niitä pakollisia Australian luonnon eläimiä, joitai maassa oli pakko nähdä. Ajoimme Featherdalen villieläinpuistoon, joissa oli nähtävänä sekä kengurut että koalat. Koala on kyllä maailman söpöin eläin! Harmi vain, että päivä oli niin kuuma, että koalat viihtyivät puissa nukkumassa eivätkä paljoa liikkuneet. Kenguruista rohkeimpia pääsimme sentään silittämään. Puistossa oli myös dingoja, pingviinejä, vallabeja ja muita eläimiä liskoista maatilaneläimiin ihmeteltävinä.

Muutaman tunnin jälkeen päätimme jatkaa matkaamme vielä kauemmaksi. Otimme suunnaksi Katoomban ja Siniset vuoret. Katoomban Scenic Worldissa on mm. maailman jyrkin junanrata. Lisäksi upeita maisemia voi ihailla niin köysiradalta kuin kiskoköysiradaltakin. Tulimme paikalle auttamattoman myöhään, että olisimme ehtineet tutustumaan alueeseen kunnolla, mutta maksoimme kuitenkin sisään ja reissasimme ensin kanjonin yli köysiradalla edes-takaisin. Sen jälkeen kiiruhdimme junan kyydissä alas laaksoon. Alhaalla menimme suoraan odottamaan viimeistä junaa, jolla pääsimme vielä ylös laaksosta. Puiston mentyä kiinni ajoimme vielä kanjonin toiselle puolelle näköalapaikalle, Echo Pointille, josta näki vielä kiviset kolme sisarta ja laakson takaa kajastavat siniset vuoret. Päivä oli ollut pitkä ja paluumatkaa ajoimme parisen tuntia. Matkalla kävimme nappaamasta ruokaa KFC:stä. Nälissämme tilasimme aivan liikaa syötävää ja kotiin viemisiksi jäi vielä reippaasti ruokaa.

Tiistaina otimme autoilun suhteen hieman rauhallisemmin. Ajelimme meren rannalla ja tutustuimme Sydneyn lahden suuhun Dover Hightseilta aina Camp Covelle asti. Jyrkät seinämät suojaavat Sydneyn satamaa Tyynenmeren aallokolta. Jyrkänteet ovat myös suosittuja itsemurhapaikkoja ja reunoilla onkin paljon sekä muistolaattoja että auttavien puhelinnumeroiden numeroita. Alueella on mukavia piknikpaikkoja, kivoja rantoja ja näkymät satamaan ja kaupunkiin ovat upeat. Rannalla voi nauttia hiekkarannoista ja ihastella ohittavia laivoja.

Näiden muutaman päivän etsinnän perusteella resepti Autralian henkeen tuntuu olevan rentoutta ja söpöyttä, jylhiä maisemia ja koskettavia tarinoita maustettuna tuttavallisuudella, omalaatuisuudella ja lämmöllä.