sunnuntai 9. joulukuuta 2018

Maailman ympäri, päivät 51-52: Santiago ja lähtö Aucklandiin

Tiistaina meidän piti lähteä Valparaísosta. Lentomme lähti vasta keskiyön jälkeen, joten rauhallisen lähdön vuoksi olimme varanneet kämppämme aina keskiviikkoon asti. Saimme siis rauhassa pakata ja syödä aamiaisen ja lounaan kämpässä. Huoneiston maisemat olivat huikeat eikä niistä saanut tarpeekseen. Hieman kiusoitellen aurinkokin tuli jälleen esille muutaman sumuisemman päivän jälkeen. Lopulta olimme valmiita lähtöön, pakkasimme matkalaukkumme autoon ja luovutimme asunnon avaimet taloyhtiön portilla olevalle ovimiehelle. Otimme suunnaksi Chilen pääkaupungin Santiagon ja siellä olevan Etelä-Amerikan korkeimman rakennuksen, Sky Costaneran.

Reilun tunnin ajomatka meni kommelluksitta ja navigaattori johdatti meidät tornitalon juurelle. Alemmissa kerroksissa sijaitsee suuri tavaratalo parkkihalleineen, joten pysäköiminenkään ei ollut minkäänlainen ongelma. Hissien edustalla oli varauduttu turisteihin jonotusnauhoin, lipunmyyntiautomaatein ja parilla lipunmyyjällä. Ennen vierailuamme Santiagossa oli ollut aurinkoisia ja selkeitä päiviä, mutta Chilen matkallemme ominaisesti pilvet olivat seuranneet meitä kaupunkiin ja ketään muita ei samaan aikaan ollut huipulle nousemassa. Koitimme ostaa automaatilla lipun, mutta kone näytti luottokortin vilauttamisen jälkeen erroria. Menimme lopulta lipunmyyjien luo ja he pyysivät odottamaan hetken, kunnes joku oli tutkinut ongelmaa ja pian lätkäisivät meille liput käteen ja ohjasivat hissille. Luottokortiltamme ei ikinä tainnut mennä veloitusta noususta, joten tekninen vika sen puolesta kääntyi onneksemme.

Ylhäältä avautui upeat maisemat, vaikka päivä olikin pilvinen. Kirkkaalla ilmalla näkymät olisivat olleet varmasti paljon huikeammat, koska nyt vain näimme pienen vilahduksen Andeista pilvien takaa. Näköalatasanteita oli kahdessa kerroksessa, katolla ja ilman, ja kiersimme kummatkin. Lopulta lähdimme alas ja ulos ostoskeskuksesta. Pyörähdimme viereisessä puistossa kuvaamassa pilvenpiirtäjää ulkopuolelta ja palasimme vielä kahville ja donitseille ostoskeskukseen ennen lähtöämme lentokentän vuokra-autojen palautusaluetta.

Auton palautus meni sujuvasti. Kun pääsimme lentokentälle, niin lähtöselvityksessä saimme kuulla, että lento oli täynnä, joten emme saaneet mitenkään järjesteltyä itsellemme parempia paikkoja itsellemme lentomatkalle. Suuntasimme passitarkastuksen ja turvatarkastusten jälkeen loungeen, jonne pääsimme ilmaiseksi Diners Cardilla. Pieni rentoutuminen ennen lentoa teki ihan hyvää ja tarjoilua nautittuaan ei tarvinnut nousta nälkäisenä lentokoneeseen. Meillä oli edessä LATAMin lento Aucklandiin, Uuteen-Seelantiin. Hauskinta oli, että lentokoneen lähtiessä matkaan oli Chilessä kello kääntynyt keskiviikon puolelle. Perille tullessamme olisi kuitenkin jo aikainen torstaiaamu.